måndag 20 december 2010

Att finna en röd tråd i kaos.

Om vi börjar med förra gestaltningen, så kan man sammanfatta att det handlade om att förändra en tråkig förort till något lite mer tilltalande. Men eftersom jag bestämde att bara fåglarna kunde bestämma vilka som fick komma till denna plats, kan man säga att jag undermedvetet bestämde att det bara var psykisk ohälsa/hallucinationer som kunde leda dig till en annan värld i verkligheten.

Där tar min nuvarande gestaltning fart. Hallucinationer och psykisk ohälsa.

Gyllenkroken. Jag besökte en mötesplats för personer med psykiska problem och deras anhöriga.
Där var det helt plötsligt jag som blev ut-tittad och ifrågasatt. Ensamfika - alltid en pärs.
Påkommen, va gjorde jag där?

Fågeltryck. Varför blev en upp och ner?

Skissande. Jag gick till Naturhistoriska och skissade fåglar inför alla människor som befann sig där. Det var blottande och riktigt jobbigt. Tidspress = ännu jobbigare. Men i slutändan lite stolt att jag gjorde det.

Bakgrund. Intervjuade två människor som upplevt hallucinationer. En skräckförtjusning. För visst är det lite spännande med saker man inte känner till, och visst känns det konstigt att hjärnan faktiskt kan skapa en missuppfattad verklighet? Är den missuppfattad?

Tapeten. Pusselbitar, sprängd fågel. Bara göra, tänka sen.

Skulptursalen. Tog tag i min fobi för skapande i grupp och gick dit, det gick lite sådär om jag ska vara ärlig. Jag föredrar att skapa själv, möjligtvis med någon enstaka i närheten. (Men jag gjorde det). Blev färdig med tapeten.

Äggskalen. Konstigt sidospår som kom till mig i min idé torka.

Vart är min röda tråd?

Jag har hängt upp mig på en grej.
Min röda tråd är mig själv.

Om man bortser från vad jag har skapat, så har jag gjort detta:
- Gjort utan att tänka
- Vågat visa upp allt
- Utsatt mig för jobbiga sociala saker
- Utlämnat mig själv i skapandet
- Hållit igång processen
- INTE lagt mig under en sten och fått panik!

Sen har ju inte allt blivit bra, men det handlar mest om att jag utsatt mig för saker som är främmande/skrämmande och allmänt okänt för mig.
Kanske är det en röd tråd?
Att våga utsätta sig, att våga bemöta de som är annorlunda (på ett eller annat sätt) i samhället, att våga fråga, att inte blunda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar